Väited süsivesikute sisalduse kohta võivad tarbijaid eksitada 16 Jaan

pannkookSupermarketite riiuleil leidub hulganisti tooteid, mida toidutootjad reklaamivad toitainete kohta käivate väidete esitamisega pakendite esiküljel. USA ajakirjas Journal of Nutrition Education and Behavior avaldatud uurimus analüüsib, kuidas tarbijad tõlgendavad teatavaid süsivesikute kohta käivaid väiteid ning nende väidete mõju tarbija ettekujutusele toiduainest. Uurimuse tulemustest ilmneb, et tarbijad tõlgendavad madalat süsivesikute sisaldust toiduaines valesti – toitumisalaste faktide taga nähakse kasu tervisele ning kaalulangetamiseks sobivaid omadusi.

Vastuseks sellistele raamatutele nagu „Dr. Atkin’s New Diet Revolution“ (e.k. Dr. Atkinsi uus dieedirevolutsioon) ja „The South Beach Diet“ (e.k. Lõunaranna dieet) omandasid väited madala süsivesikute sisalduse kohta toidus käesoleva aastatuhande alguses tohutu populaarsuse. USA uuringufirma AC Nielseni tarbijaajakirjas Consumer Insight avaldatud uuringus täheldati ajavahemikus 2001 kuni 2005 madala süsivesikute sisaldusega toiduainete läbimüügi kasvu 516% võrra, mis näitab, et pakendi esiküljel esitatud väited võivad oluliselt mõjutada tarbija otsuseid.

Sama uurimus näitab, et juhul, kui pakendi esiküljel on esitatud mõne toitaine kohta käiv väide, on tõenäosus, et tarbija vaatab ka pakendi tagaküljel tabeli kujul esitatud toitumisalast teavet, kaduvväike. USA toidu- ja ravimiameti (FDA) toiduohutuse ja toitumiskeskuse teadlased püüdsid selles uurimuses välja selgitada, kas väited madala süsivesikute sisalduse kohta võivad panna tarbijaid omistama toiduainetele kasulikke omadusi, mis ei pruugi ilmtingimata olla seotud madala süsivesikute sisaldusega. Uurimuse raames korraldatud internetiküsitluses hindas 4320 tarbijat etteantud tooteid, pidades silmas eeldatavat tervislikkust, kasulikkust kaalujälgimisel ja kalorisisaldust, ning tuginedes vaid toodete pakendite esikülgedel esitatud infole (esitatud versus esitamata toitainete kohta käivad väited) ja toitumisalase teabe tabelite kättesaadavusele.

Kirjeldatud uurimus tõestab, et nende toodete kohta, millel puudusid toitumisalast teavet kajastavad tabelid, kuid olid esitatud väited madala süsivesikute sisalduse kohta, tekkisid tarbijatel pigem positiivsed ettekujutused toodete kasulikkusest kaalujälgimisel, tervislikkusest ja kalorisisaldusest. Kuna üksiku pakitud toiduaine (mis moodustab vaid väikese osa kogu menüüst) kasulikkus kaalujälgimisele, tervislikkus ning kalorisisaldus ei sõltu ainuüksi tootes sisalduvate süsivesikute kogusest, näitas uurimus selgelt, et tarbijad võivad ekslikult omistada kasulikke omadusi toodetele, mis sisaldavad väidetavalt vähe süsivesikuid.

Samas näitas uurimus, et kui toitumisalast teavet kajastavad tabelid olid kättesaadavad, tekkisid tarbijatel ühtivamad arusaamad toodete tegeliku toitumisalase teabega. Kuigi küsitluses osalenuile esitati kõrvuti nii väited kui ka toitumisalase teabe tabelid, võimaldasid viimased vastajatel tooteid diagnostilisema info põhjal hinnata.

Endine USA toidu- ja ravimiameti spetsialist dr. Judith Labiner-Wolfe ja tema kolleegid on viidanud ühele puudusele kirjeldatud uurimuses. Nimelt, objekti jälgimisel ning uurimuse küsimustele vastamisel internetikeskkonnas võib olla vähem segajaid kui olukordades, kus tarbijad reaalselt tooteid hindavad, näiteks kärarikkas supermarketis. Seetõttu võib toitumisalast teavet kajastavate tabelite osatähtsus selles uurimuses olla ülehinnatud. Kirjeldatud uurimuse tulemused kattuvad varem läbi viidud uurimustega, kus leiti, et osalejad omistavad toodetele, millel on esitatud väited madala süsivesikute sisalduse kohta, ekslikult tervisele kasulikke omadusi, ning et toitumisalasel teabel on arusaamade kujunemisele iseseisev mõju. Uurimuse autorid väidavad, et kuigi toitumisalase info eksponeerimine potentsiaalselt vähendab ebakohaste kasulike omaduste omistamist toodetele, millel on esitatud väited madala süsivesikute sisalduse kohta, näitab see tarbijauuring, et juhul, kui pakendi esiküljel on esitatud mõne toitaine kohta käiv väide, on tõenäosus, et tarbija vaatab ka pakendi tagaküljel tabeli kujul esitatud toitumisalast teavet, väike.

Selle uurimusega rõhutavad teadlased, et oluline roll on toitumiskoolitajatel, kelle ülesanne on aidata tarbijatel paremini mõista pakendite esiküljel esitatud väidete piiratust ning rõhutada edasistel toiduvalikute tegemisel toitumisalast teavet kajastavate tabelite tähtsust.

Allikas: http://www.eurekalert.org/

loe ja kommenteeri